Mapping 3D

Mapping 3D

MAPPING „MERA VALLIS” I (2018)

Mapping 3d w dawnym opactwie cystersów w Kołbaczu, realizowany podczas projektu „Cienie zapomnianych kultur” 29 września 2018 r. Multimedialne widowisko inspirowane historią opactwa cystersów w Kołbaczu.

Krótka legenda do mappingu, czyli, jakie sceny w nim znajdziemy:

  • przybycie pierwszych cystersów z duńskiego Esrum; to oni zakładają opactwo w Kołbaczu nadając miejscu nazwę Mera Vallis (czysta dolina). Choć przyjęła się pierwotna słowiańska nazwa
  • budowę opactwa – trwała prawie 140 lat…
  • rozwój opactwa – działały tu młyny, browary, warsztaty rzemieślnicze, cegielnie, kuźnie, stajnie, spichlerze… to było państwo w państwie, w pełni samowystarczalne i świetnie zorganizowane
  • dobę cysterską – zakonnicy w myśl reguły św. Benedykta „ora et labora” mieli bardzo pracowity dzień, który właściwie zaczynał się w nocy 🙂
  • cysterską myśl inżynierską i hydrotechniczną – w średniowieczu cystersi kołbaccy potrafili regulować lustro potężnego Jeziora Miedwie (podnosząc je o ok. 2 m) i spiętrzać wody rzeki Płoni, przy której stały młyny i którą to spławiali towary dalej na Bałtyk
  • motyw z legendy o rybie siei – to smak tej przepysznej ryby (do dziś spotykanej w Miedwiu) sprawił, że opat kołbacki sprzedał zań duszę diabłu…
  • deszcz meteorów, o których wspominają w swoich średniowiecznych kronikach cystersi z Kołbacza
  • najazdy – bogate i wpływowe opactwo często było plądrowane przez Brandenburczyków, husytów, a i czasem przez władców Księstwa Pomorskiego;
  • upadek i kasatę klasztoru wraz z nastaniem reformacji, a później jego zamianę na letnią rezydencję książąt pomorskich; tu się balowało 🙂
  • zagospodarowanie nawy głównej na pięciokondygnacyjny spichlerz – największą konstrukcję ciesielską w regionie – słynną kolbacką rozeta – jak twierdzą znawcy, to najpiękniejsza rozeta na Wchód od Odry, inspirowana rozetami z katedr francuskich

Scenariusz i animacja: Patryk Stępniak-Pater / Muzyka: Artur Sosen Klimaszewski Modele 3d: Mateusz Dunaj Malarstwo cyfrowe: Aneta Pater-Stępniak Projekcja: TwoShots Grafika tytułowa: Piotr Kubicki Dokumentacja video: Robert Górski Opieka merytoryczna: Radosław Palus Organizator: stowarzyszenie Spichlerz Sztuki

MAPPING „MERA VALLIS” II (2019)

Rozwinięcie multimedialnej opowieści z 2018 roku. Znów z powodzeniem, patrząc na reakcję publiczności, udało się nam połączyć historię ze współczesnością, lokalne dzieje dawnego opactwa cystersów ze światłem, architekturą i muzyką. Razem ruszyliśmy w nieco baśniową podróż w czasie, inspirując się najciekawszymi wątkami bogatej historii szarych mnichów z Kołbacza. Tym razem w mappingu sięgnęliśmy także po wątki z historii pocysterskiego Kołbacza – elementy barwnego folkloru z regionu Weizacker (ziemia pyrzycka) oraz po powojenną historię Kołbacza – agromiasta, z czasów PRL.

Za artystyczne wrażenia odpowiadał znów zespół: Patryk Stępniak-Pater (autor scenariusza i wizualizacji), Artur Sosen Klimaszewski (autor muzyki) oraz studio filmowe TwoShots, które realizowało projekcję.

MAPPING „CYSTERSKIE ŻYWIOŁY” (2020)

Woda, ziemia, ogień i powietrze – żywioły, które cystersi w okiełznali, zaprzęgli do pracy i kształtowania pierwszego opactwa na Pomorzu. Dzięki nim szarym mnichom udało się stworzyć w Kołbaczu dzieło, które swoim rozmachem imponuje do dziś.

Regulowanie lustra wody wielkiego Jeziora Miedwie, spiętrzanie wód rzeki Płoni i spławianie towarów aż na Bałtyk, nowinki agrarne, sadownicze (wóz cysterskich jabłek trafił na ślub księcia pomorskiego Bogusława X i Anny Jagiellonki!), hodowla i połów ryb, w tym wybitnej w smaku ryby siei, która trafiała na stoły władców w Europie.

Wypalanie cegły, z której powstało całe opactwo, w tym słynna rozeta (opactwo w Kołbaczu było pierwszym sakralnym obiektem na Pomorzu wybudowanym w całości z cegły, tu zaczyna się pomorska historia ceglanego budownictwa), produkcja narzędzi rolniczych, budowa wiatraków – w wielu aspektach cysterskiej działalności żywioły natury były mądrze wykorzystywane.

Motion design: Bartosz Wójcicki i Jakub Cwajda, Pushka Studio
Muzyka: Artur Sosen Klimaszewski
Layout plansz tytułowych: Piotr Kubicki
Projekcja mappingu & dokumentacja filmowa: TwoShots
Idea mappingu: Stowarzyszenie Spichlerz Sztuki